single.php
. . . hulp Minder drinken of stoppen

Stoppen of minderen met het drinken van alcohol

Denk je na over minder drinken of stoppen met alcohol? Minder drinken of helemaal stoppen heeft veel voordelen: voor je gezondheid, voor werk, studie en ook voor je relaties. Het kan wel moeilijk zijn om iets te veranderen aan je drinkgedrag. Bereid je daarom goed voor.

Stoppen of minderen met alcohol

Denk je erover na om te stoppen of te minderen met het drinken van alcohol? Dat is best knap! In onze samenleving is alcohol overal aanwezig. Alcohol drinken wordt door veel mensen gezien als heel gewoon. Er is altijd wel een reden om te drinken. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dan je veel meer drinkt dan je wilt of dan goed voor je is. Niet drinken of minder drinken heeft veel voordelen. Bijvoorbeeld voor je gezondheid, maar ook voor werk, studie of je relaties. Hoeveel drink jij? Zou je baat hebben bij minder drinken? Doe hier de test!

De voordelen van stoppen of minderen

Minder alcohol drinken heeft veel voordelen. Zonder dat je het merkt kan alcohol veel invloed hebben op je lichaam en geest. Als je stopt, merk je dat op veel manieren. Veel mensen die minder zijn gaan drinken, voelen zich snel fitter en hebben meer energie. Dit komt doordat je beter slaapt als je niet drinkt. Veel mensen die minder zijn gaan drinken voelen zich blijer en zelfverzekerder. Alcohol versterkt somberheid en depressieve klachten. Als je stopt, krijg je meer zelfvertrouwen en voel je je opgewekter.

> Lees meer over alcohol en slaap.

Dit zijn de belangrijkste voordelen:

  • Je voelt je fitter
  • Je voelt je blijer
  • Je slaapt beter
  • Je valt af
  • Je huid wordt mooier
  • Je houdt geld over
  • Je leert ‘nee’ zeggen (tegen alcohol)
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen
  • Je loopt minder kans op ziektes zoals: diabetes, kanker, alzheimer, hartklachten en leverziektes

Daarnaast kan stoppen of minderen ervoor zorgen dat je relaties met anderen verbeteren. Zeker als je veel drinkt, kunnen anderen daar last van hebben. Als je stopt of mindert verdwijnen spanningen over het drinken.

> Lees meer over de voordelen van stoppen of minder drinken

Kiezen voor minderen of helemaal stoppen met alcohol? 

Wil je minder alcohol gaan drinken? Of denk je erover na om (tijdelijk) helemaal te stoppen? Aan beide mogelijkheden zitten voor- en nadelen. Hier vind je ze op een rij:

(Tijdelijk) stoppen met drinken

Wil je (tijdelijk) helemaal stoppen met drinken? Dit zijn de voor- en nadelen ten opzichte van minderen:

NadelenVoordelen
(Tijdelijk) stoppen lijkt een grote stap(Tijdelijk) stoppen is duidelijk, de keuze is: ‘Nee, ik drink niet’
(Tijdelijk) stoppen is een verandering die je in veel situaties zult merken: etentjes, borrels, verjaardagen, etc.Je wordt je bewust van je alcoholgebruik: “Hoeveel drink ik? In welke situaties drink ik?”
Andere mensen valt het op, ze zeggen er iets vanJe ervaart de voordelen van niet drinken
Je doorbreekt een gewoonte
Na een tijdje niet drinken is het makkelijker om in situaties bewust wel of geen alcohol te kiezen
Veel mensen drinken ook maanden na een stopperiode nog minder alcohol dan eerst

IkPas is een online programma wat je steunt bij het (tijdelijk) stoppen met drinken.

> Lees meer over IkPas

Let op: Drink je meer dan 8 standaard glazen per dag? Ga dan naar je huisarts!

Als je veel drinkt kan het gevaarlijk zijn om in één keer te stoppen. Je kunt last krijgen van ontwenningsverschijnselen zoals trillen, onrust of zelfs een delirium. Als je dagelijks veel drinkt en wilt stoppen, ga dan eerst naar de huisarts. Die kan je gezondheid in de gaten houden, samen met jou een afbouwschema maken en medicijnen voorschrijven. Op die manier wordt de kans op het krijgen van (ernstige) ontwenningsverschijnselen kleiner.

Minder drinken

Kies je voor minder drinken? Dit zijn de voor- en nadelen ten opzichte van (tijdelijk) helemaal stoppen:

NadelenVoordelen
Je moet elke keer opnieuw beslissen of je wel of niet gaat drinkenHet is een minder grote verandering in je leven
Het is lastig om na één of twee glazen te stoppenJe kunt nog wel af en toe met anderen samen drinken
Je hebt kans om terug te vallen in oude drinkgewoonte
Het is minder gezond dat stoppen

Een goede manier om te minderen is bijvoorbeeld een aantal dagen in de week te kiezen om niet te drinken. Ook helpt het om op dagen waar je wel wilt drinken, van tevoren te bepalen hoeveel glazen je wilt gaan drinken en je daaraan te houden.

> Meer tips om minder te drinken

Wat is de beste manier om te stoppen of te minderen met alcohol?

Je alcoholgebruik kun je op verschillende manieren aanpakken. Je kunt ook meerdere manieren tegelijk proberen. 

Zelf minderen

Wil je zonder ondersteuning van een hulpverlener minderen of stoppen? Dan is het goed om van te voren erover na te denken hoe je dat wilt doen. We hebben een aantal tips verzameld die je kunnen helpen bij het zelfstandig minderen of stoppen met alcohol.

> Tips voor minderen of stoppen met alcohol drinken

Daarnaast bestaat er online hulp en mobiele apps. Bijvoorbeeld IkPas of de Maxx app. Met een online hulp kun je verschillende dingen doen. Bijvoorbeeld kun je bijhouden hoeveel je drinkt, je kunt doelen stellen, lastige situaties doorkomen of met anderen in contact komen die ook stoppen of minderen.

> Kijk hier voor een overzicht over online hulp

Er zijn veel zelfhulpboeken die je kunnen ondersteunen. Hier een kleine selectie:

  • Drankje? (David Nutt)
  • Ontwijnen (Jacqueline van Lieshout)
  • Het einde van mijn verslaving (Olivier Ameisen)
  • Stoppen met alcohol (Allen Carr)
  • Ik drink niet meer (Loïs Bisschop)
  • Try Dry (Lauren Booker)
  • ChardonNEE (Clare Pooley)
  • Nou, nog eentje dan (Mariëtte Wijnen)

Contact met anderen die willen stoppen

Veel mensen die stoppen of minderen met alcohol helpt het om contact te hebben met anderen die hetzelfde meemaken. Er bestaan zelfhulpgroepen zoals de AA (anonieme alcoholisten).

> Meer over contact met anderen

Professionele hulp

Denk je dat je professionele hulp nodig hebt? Dan is met je huisarts spreken de eerste stap. Je huisarts verwijst je door naar een instelling voor verslavingszorg. Daar wordt bij een intakegesprek met jou besproken welke behandeling het beste bij je past.

> Meer over professionele hulp

Medicijnen

Als je dagelijks veel drinkt, kunnen medicijnen je helpen om te stoppen. Medicijnen worden voorgeschreven door je (huis)arts. Er zijn verschillende medicijnen:

  • Medicijnen tegen trek in alcohol
  • Medicijnen die je ziek maken als je alcohol drinkt
  • Medicijnen tegen ontwenningsverschijnselen

Medicijnen alleen kunnen de drinkgewoonte niet stoppen. Medicijnen samen met begeleiding hebben meestal meer effect.

> Meer over medicijnen

Wat  zijn de effecten van stoppen met drinken?

Als je stopt met het drinken van alcohol, merk je verschillende effecten.

Eerst chagrijnig, dan opgelucht

Als je gewend bent alcohol te drinken, voel je je snel anders als je stopt. In het begin kun je onrustig, chagrijnig of somber zijn omdat je niet meer drinkt. Je kunt je afvragen wat er nog leuk is als je niet meer drinkt. Dit komt omdat je hersenen gewend zijn aan alcohol. De delen van je hersenen die voor een blij gevoel zorgen, reageren vooral op alcohol. Ze moeten weer leren om ook van andere dingen te genieten. Dat gebeurt langzaam. Je merkt steeds meer van de voordelen van stoppen of minderen. Je krijgt vertrouwen dat het je lukt en dat geeft een goed gevoel.

Ontwenningsverschijnselen

Als je iedere dag drinkt, kun je ontwenningsverschijnselen krijgen. Ontwenningsverschijnselen zijn een reactie van je lichaam op het stoppen met drinken. Als je regelmatig drinkt is je lichaam gewend aan alcohol en heeft zich hierop aangepast. Als je stopt moet je lichaam er dus aan wennen dat het geen alcohol meer krijgt. Deze verandering voel je door ontwenningsverschijnselen te krijgen. 

Hoe meer je drinkt hoe zwaarder de ontwenningsverschijnselen kunnen zijn. Als je dagelijks veel drinkt kan het zelfs gevaarlijk zijn om zomaar te stoppen. Drink je meer dan 8 standaardglazen alcohol per dag? Vraag dan advies bij je huisarts als je wilt stoppen met drinken. Die kan ontwenningsverschijnselen verminderen met een afbouwschema, medicijnen of andere ondersteuning. Je huisarts kan ook controleren of medicijnen die je al gebruikt anders kunnen werken als je met alcohol stopt. 

De meeste ontwenningsverschijnselen gaan na enkele dagen tot weken vanzelf over.

Vaak voorkomende, lichte ontwenningsverschijnselen van alcohol zijn:

  • Trek in alcohol
  • Zweten
  • Trillen
  • Misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Slecht slapen
  • Onrust, spanning en angst
  • Somberheid, lusteloosheid

Zware en gevaarlijker ontwenningsverschijnselen bij mensen die dagelijks veel drinken:

  • Epileptische aanvallen
  • Hartproblemen
  • Delirium tremens

Wat als het niet (meteen) lukt?

Vind je het lastig om minder alcohol te drinken of helemaal te stoppen? Dat is normaal. Een gewoonte veranderen is niet gemakkelijk. Zeker niet als je al lang drinkt. Sommige mensen lukt het om in één keer stoppen. Andere mensen vallen één of meerdere keren terug in hun oude gewoonte. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en stopt op zijn eigen manier. 

Heb je al vaker geprobeerd te stoppen of te minderen? Dan kan het moeilijk zijn om erop te vertrouwen dat het nog lukt. Bedenk dan dat er veel mensen zijn die pas na meerdere keren proberen succes hebben. Probeer te leren van de keren dat je toch weer (teveel) ging drinken. Wat gebeurde er? Wat kun je een volgende keer anders doen? Wie of wat kan je helpen? Hoe meer lastige situaties je tijdens het stoppen hebt meegemaakt, hoe beter je weet waar je op moet letten.

Heb je een vraag, of heb je even wat steun nodig bij een moeilijk moment? Neem contact op met de Alcohol Infolijn.

Stel een vraag
Vergroot lettertype
Scroll naar top