Advies alcoholgebruik volwassenen

Op basis van de beschikbare wetenschappelijke literatuur geeft de Gezondheidsraad als advies: "Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag." Dat blijkt uit het door de Gezondheidsraad uitgebrachte rapport Richtlijnen Goede Voeding 2015.

Belangrijk om rekening mee te houden:

  • Minder of geen alcohol drinken is altijd beter.
  • Voorkom dat alcohol drinken een gewoonte wordt door niet elke dag te drinken.
  • Alcoholgebruik als reactie op stress of persoonlijke problemen is riskant. Het risico dat je dan steeds meer gaat drinken is groter. Ook kan het een gewoonte worden om bij spanningen te gaan drinken.
  • Let op alcohol bij medicijngebruik. Alcohol kan de werking van een medicijn verminderen of de bijwerkingen versterken. Bij sommige medicijnen is het verstandig om helemaal geen alcohol te drinken. Raadpleeg de bijsluiter of vraag dit na bij de huisarts of apotheek. 
  • Drink geen alcohol wanneer je nog moet werken, studeren of sporten.
  • Drink geen alcohol als je zwanger bent of wil worden (ook voor mannen wanneer de vrouw zwanger wil worden). 
  • Wanneer je borstvoeding geeft: drink niet of wacht dan na een glas alcohol drie uur met het geven van borstvoeding.
  • Drink niet als je gaat deelnemen aan het verkeer. Dat geldt ook voor fietsers en scooterrijders.

Tips om minder te drinken

Ouderen (55+)

  • Op oudere leeftijd verdraagt het lichaam alcohol slechter. Vanaf 55 jaar ben je kwetsbaarder voor de effecten van alcohol als gevolg van veranderingen in je lichaamssamenstelling.
  • Een ouder lichaam heeft minder lichaamsvocht en meer vet, de lever en nieren werken minder goed en de lichaamsweerstand neemt af.
  • Eenzelfde hoeveelheid alcohol leidt bij oudere mensen tot een hoger promillage, lagere tolerantie en snellere intoxicatie en orgaanschade.