single.php
. . . sport Wat is het effect van alcohol op de spieropbouw? 

Wat is het effect van alcohol op de spieropbouw? 

Spieropbouw betekent dat je lichaam nieuw spierweefsel aanmaakt. Dit gebeurt als je je spieren traint door te sporten en daarna goed te eten en uit te rusten. Door dit nieuwe spierweefsel worden je spieren groter en sterker. Alcohol heeft op verschillende manieren een slechte invloed op de spieropbouw. Hoe meer alcohol iemand drinkt, hoe slechter het is voor de spieren.  

Alcohol heeft invloed op testosteron 

Testosteron is een hormoon dat helpt bij het opbouwen van spieren. Testosteron zorgt ervoor dat de spieren eiwitten sneller en beter opnemen. Hierdoor kunnen spieren groeien. Grote hoeveelheden alcohol zorgen ervoor dat de hoeveelheid testosteron in het lichaam minder wordt. De spieren nemen dan minder goed eiwitten op en zullen minder goed groeien. Kleine hoeveelheden alcohol (maximaal 1 tot 2 standaardglazen) zorgen voor meer testosteron.

Alcohol zorgt voor verzuring van de spieren 

Het lichaam zet alcohol om in een giftige stof: acetaldehyde. De lever zorgt ervoor dat deze stof zo snel mogelijk het lichaam uit is. Hierdoor is de lever niet bezig met andere stoffen af te breken. Tijdens het sporten ontstaat er in de spieren melkzuur. Normaal zorgt de lever ervoor dat dit melkzuur verdwijnt. Maar als de lever bezig is met alcohol uit het lichaam te krijgen blijft de melkzuur langer aanwezig in de spieren. Dit kan ervoor zorgen dat de spieren sneller verzuurd raken. Verzuurde spieren raken sneller overbelast en kunnen daardoor beschadigen. Door veel alcohol te drinken na het sporten loop je dus meer kans op spierblessures en spierpijn.  

> Lees meer over alcohol en sport

Alcohol droogt uit

Het lichaam verliest vocht tijdens het sporten. Iemand moet na het sporten genoeg drinken om het vocht weer aan te vullen. Dan herstelt het lichaam beter. Alcohol staat het herstel in de weg. Omdat alcohol ervoor zorgt dat de nieren harder gaan werken, moet je meer plassen. Als iemand na het sporten veel alcohol drinkt, gaat dit vocht weer snel het lichaam uit. Het lichaam droogt juist nog meer uit en kan slechter herstellen. Kleine hoeveelheden alcohol (1 tot 2 standaardglazen) zorgen niet voor uitdroging. 

Alcohol zorgt voor een tekort aan suikers 

Tijdens het sporten gebruiken de spieren suikers die in de spieren en lever zijn opgeslagen. Deze suiker heet glycoceen. Na het sporten moeten deze suikers weer worden aangevuld. Als iemand alcohol gaat drinken in plaats van een goede maaltijd eet, gebeurt dit niet. Spieren hebben dan niet genoeg energie om spierweefsel op te bouwen. 

Ook zorgt alcohol voor een tekort aan suiker in je bloed. De lever is bezig met het afbreken van alcohol, waardoor het minder suiker aanmaakt. Daarnaast maakt het lichaam meer van het stofje insuline aan als iemand alcohol drinkt. Insuline breekt suikers af. Dit zorgt dus nog een keer voor minder suikers. Drink je alcohol na het sporten, dan kun je je duizelig en moe gaan voelen. 

Alcohol is slecht voor het lichaam

Om spieren op te bouwen heb je een gezond en uitgerust lichaam nodig. Alcohol is een giftige stof die in alle hoeveelheden slecht is voor het lichaam. Veel alcohol drinken zorgt bijvoorbeeld voor een zwakker immuunsysteem. Je kunt dan sneller ziek worden. Als iemand alcohol drinkt, slaapt diegene ook minder goed. De kwaliteit van de slaap is slechter, ook al valt diegene misschien sneller in slaap.  De spieren hebben een gezond en uitgerust lichaam nodig om te kunnen groeien. Alcohol verstoort dit. Wil je spieren opbouwen en fit worden? Dan kun je dus beter geen alcohol drinken of maximaal 1 standaardglas.  

Stel een vraag
Scroll naar top