Antwoord

Categorie
Stoppen met drinken en hulp
Ingestuurd op
19-jan-2018

Vraag:

Welke tips heeft u om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan en welke verschijnselen kan je verwachten?

Antwoord:

Ontwenningsverschijnselen
De ontwenningsverschijnselen die iemand krijgt kunnen per persoon wat verschillen. De één heeft er meer last van dan de ander. Het lichamelijk afkicken van alcohol kan 3 tot 7 dagen duren. De eerste 3 dagen zijn vaak het hevigst. Dit heeft te maken met hoe lang en hoeveel er gedronken is, de lichamelijke conditie en gevoeligheid. We zullen ze noemen in volgorde van ernst en meest voorkomend:

  • trillende handen, transpireren, misselijk, slecht slapen, vermoeid, onrustig, verhoogde bloeddruk, spierkramp, gespannen. Dit komt meestal de eerste week voor; m.u.v. het slechte slapen en meer gespannen zijn, moeten de klachten na een paar dagen af gaan nemen. 
  • angstig, somber, lusteloos. Deze klachten kunnen langer aanhouden 
  • toevallen of insult: een korte periode van bewustzijnsverlies. Komt niet zo vaak voor. Treedt op in de eerste week na het stoppen met drinken. 
  • delirium tremens: verlaagd bewustzijn met hallucinaties. Komt niet vaak voor. Openbaart zich meestal binnen een week na het stoppen met drinken.

Slaapproblemen
De meeste mensen die stoppen met drinken hebben in het begin moeite met slapen. Na een aantal dagen en soms pas weken, herstelt dit zich weer. Door het drinken van alcohol is het natuurlijke slaapritme erg verstoord. Het lichaam heeft tijd nodig om dit weer te herstellen.
We kunnen een aantal dingen noemen die u hierbij kunnen helpen: 

  • Accepteer dat u de komende tijd slecht zult slapen en houd er in uw dagelijkse bezigheden rekening mee. Haal de spanning eraf dat u persé wilt slapen.
  • Verschuif niet uw dag-en nachtritme; ga niet overdag slapen 
  • Doe 's avonds iets anders dan dat u gewend bent, ga bijvoorbeeld nog even rustig een blokje omlopen en drink daarna nog een beker warme melk met honing of anijs 
  • Ga niet vlak voor het naar bed gaan nog iets doen waarbij u zich geestelijk moet inspannen 
  • Leer uzelf een aantal ontspanningstechnieken die u 's nachts kunt toepassen. Ook al slaapt u niet, u ontspant dan in ieder geval wel 
  • Leg een boek naast uw bed, dat makkelijk te lezen is en geen spanning oproept 
  • Overleg eventueel met uw huisarts voor wat ondersteunende medicatie voor een paar dagen 
  • Geef niet toe aan de verleiding om weer te drinken om te kunnen slapen. Op langere termijn levert dit geen resultaat op.

 Tips

  • Accepteer dat het een moeilijke periode is.
  • Probeer de drinkgewoonten (uit het verleden) te achterhalen: wanneer, waarom, met wie. Op deze wijze kunt U zichzelf pantseren voor een eventueel opkomende behoefte aan drank.
  • Zoek afleiding. Maak bijvoorbeeld een dagindeling met voornemens voor de volgende dag(en).
  • Betrek uw partner, kinderen en eventueel een goede vriend bij uw pogingen met de drank te stoppen. Het is belangrijk dat naasten weten wat u doormaakt en u eventueel daarin kunnen steunen.
  • Neem contact op met uw huisarts voor eventuele lichamelijke gevolgen van de afkick, zoals bijvoorbeeld de slaapproblemen en het vitamine B-gebrek
  • Drink veel vocht en beweeg veel. Dit laat de ontgifting sneller verlopen doordat de stofwisseling in het lichaam wordt gestimuleerd.
  • In Nederland zijn in veel steden en dorpen zelfhulpgroepen te vinden. Hier vindt u meer informatie.
  • Neem bij de behoefte aan professionele steun contact op met de dichtstbijzijnde instelling voor verslavingszorg.

Zoek opnieuw
Stel uw vraag