single.php
. . . hulp Stoppen met drinken en afvallen

Stoppen met drinken en afvallen 

Als je wilt afvallen is het slim om te minderen of helemaal te stoppen met het drinken van alcohol. Van alcohol drinken word je dik. In één biertje zitten net zoveel calorieën als een halve hamburger. Er zijn nog meer redenen waarom je aankomt van alcohol. Stoppen met alcohol drinken zorgt vaak voor gewichtsverlies. Lees hier waarom dat zo is. 

Alcohol en calorieën 

In alcohol zitten veel calorieën. Een biertje van 5% en 250 ml bevat 110 calorieën. Een klein glas rode wijn van 100 ml bevat 82 calorieën. Drink je vier glazen bier op een avond, dan zijn dat net zoveel calorieën als twee hamburgers. Maar na twee hamburgers heb je geen honger meer. En na alcohol nog weg. Iemand die alcohol drinkt, gaat niet minder eten. Vaak zelfs het tegenovergestelde.  

Alcohol en honger 

Alcohol kan ervoor zorgen dat je meer gaat eten. Er zijn verschillende redenen:  

  • Als je gewend bent om bij het eten te drinken, zul je eerder zin in eten krijgen als je drinkt 
  • Alcohol zorgt ervoor dat je minder snel stopt met eten. Je let minder op en je denkt niet aan de gevolgen. Het kan je niet zoveel schelen dat je daarna een vol gevoel hebt en aankomt 
  • Alcohol zorgt dat het hongerhormoon ghreline gaat werken. Je krijgt hierdoor veel zin in eten. Dit hormoon kan ook een rol spelen in de trek naar nog meer alcohol 
  • Door alcohol daalt de hoeveelheid suiker in je bloed. Hierdoor krijg je honger.  

Alcohol en buikvet 

Alcohol zorgt ervoor dat je lichaam vet uit eten anders opslaat. Alcohol en eten worden allebei door de lever verwerkt. Als je alcohol drinkt, breekt de lever dit af. Alcohol is een giftige stof waar het lichaam zo snel mogelijk van af wil. Daarom breekt het lichaam de alcohol als eerste af.  En het vet uit het eten wordt bijna allemaal opgeslagen. Dit gebeurt vooral in de buik en rond de organen. Daarom krijg je van alcohol drinken een bierbuik. 

Alcohol en vermoeidheid 

Nog een reden waarom je van alcohol drinken aankomt, is dat alcohol je slaap verstoort. Als je gedronken hebt, slaap je makkelijker in. Maar de rest van de nacht slaap je juist slechter. Alcohol verstoort de REM-slaap, een fase in je slaap die nodig is om echt uit te rusten. Als je slaaptekort hebt en vermoeid bent, krijg je meer honger. Hierdoor kun je weer meer gaan eten en aankomen. 

> Meer lezen over alcohol en slaap 

Minder drinken en afvallen 

Wil je afvallen? Dan kun je het beste de alcohol helemaal laten staan. Wil je toch alcohol blijven drinken? Kies dan voor drankjes met weinig of geen suiker. In bier en mixdrankjes zitten extra veel suikers. In dit overzicht zie je hoeveel calorieën en koolhydraten (suikers) bepaalde drankjes bevatten. 

Drankje Calorieën  Alcoholpercentage Koolhydraten (gram) 
Alcoholvrij bier 45 Tot 0,1% 10 
Bier 250 ml 110 5% 7,5 
Jenever 35 ml 50 38% 
Sherry 50 ml 55 16% 
Rode wijn 100 ml 80 11% 
Witte wijn 100 ml 70 11% 
Likeur 35 ml 85 wisselend 10 

Wat kun je nog meer doen? 

Laat de hapjes staan. Deze zijn vaak zout. Door zout eten te eten drink je meer. Ook zitten er in de meeste hapjes veel vetten en koolhydraten die je lichaam direct rond het middel opslaat. 

Drink verder niet te veel en wissel alcohol af met water. Het advies van de Gezondheidsraad is om niet meer dan één drankje per dag te drinken.  

> Bekijk ook deze tips om te minderen met drinken. 

Stel een vraag
Vergroot lettertype
Scroll naar top