single.php
. . . gezondheid Dry January

Dry January: Wat is het, wat zijn de voordelen?

Elk jaar drinken in januari miljoenen mensen over de hele wereld geen alcohol. Een hele maand lang laten ze alcohol staan. Zo begint deze groep mensen het nieuwe jaar met een nuchtere, frisse start. Ben je nieuwsgierig wat Dry January voor jou kan betekenen? Lees hier de voordelen en tips hoe je de alcoholvrije maand het beste kan aanpakken.

Is Dry January iets voor mij?

Dry January is er voor iedereen die de uitdaging wil aangaan om een maand alcoholvrij te zijn. Iedereen kan meedoen aan Dry January. Of je nou één keer per jaar of regelmatig alcohol drinkt.

Een maand alcoholvrij, wat zijn de voordelen?

Alcohol is een giftige stof die schade brengt aan je lichaam en geest. Alcohol tast organen aan en kan allerlei ziektes veroorzaken. Daarnaast levert alcohol stress op. Van veel alcoholgebruik kan je zelfs depressief worden. Reden genoeg om alcohol te laten staan.

Mensen die je voorgingen in Dry January merkten binnen een maand al positieve veranderingen op. Deelnemers zeggen dat hun slaap beter werd en dat ze meer energie hadden. 1Lees er meer over in het onderzoek van het British Journal of General Practice.

Dat klinkt al goed, maar er zijn nog veel meer voordelen. Als je een maand geen alcohol drinkt kun je de volgende voordelen2 hebben ze bij de University of Sussex onderzocht ervaren:

  • Je bespaart geld
  • Je valt af
  • Je huid ziet er mooier uit
  • Het meedoen geeft je een sterk gevoel van succes
  • Je bewijst aan jezelf en je omgeving dat je geen alcohol nodig hebt en alcoholvrij kunt zijn 
  • Je kunt je beter concentreren
  • Je wordt gezonder

Lees meer over de voordelen van (tijdelijk) stoppen met drinken.

Meer weten over de effecten van Dry January?

Luister deze podcast, waar dieper wordt ingegaan op de lichamelijke en geestelijke voordelen van een maand alcoholvrij.

5 tips voor een succesvolle Dry January

Genoeg voordelen dus, maar hoe pak je zo’n maand alcoholvrij aan?

1. Bereid je voor

Bedenk waarom je meedoet aan Dry January. Wat hoop je ermee te bereiken? Er zullen misschien momenten komen dat je zin hebt in alcohol. Het helpt om van tevoren al te bedenken hoe je met zulke momenten om kan gaan. Je kan bijvoorbeeld een lijstje maken waarop je allemaal redenen schrijft waarom je dat glas wijn laat staan. Dit kun je lezen als je toch zin krijgt in alcohol. Zo herinner je jezelf er aan waarom je dit doet.

Het is ook goed om na te denken hoe je omgaat met mogelijk slecht nieuws of stress. Als je normaal een biertje drinkt om te ontspannen, heb je nu iets anders nodig om dat gevoel te bereiken. Denk van tevoren na wat jou kalmeert. Zodat je op het moment dat je stress hebt al weet wat je kan doen om je rustig te voelen.

2. Vertel vrienden en familie dat je een maand niet drinkt

Mensen in je omgeving zullen je misschien alcohol aanbieden. Het helpt om van tevoren na te denken over hoe je met dit soort situaties omgaat. Het kan ook helpen om je omgeving van tevoren te vertellen dat je even alcoholvrij bent. Je kunt ze vragen je niets aan te bieden. Zo maak je het jezelf makkelijker.

Proberen mensen je toch te overtuigen om alcohol te drinken? Vraag aan de persoon waarom diegene zo graag wilt dat je alcohol drinkt. Je kunt zeggen dat je het niet prettig vindt dat hij/zij je probeert over te halen. Bedenk goed dat je niemand een uitleg verschuldigd bent.

Misschien zijn er wel mensen in je omgeving die met je mee willen doen. Dit maakt Dry January extra leuk en misschien ook makkelijker. Je kan elkaar steunen. Samen kan je ook een leuke beloning bedenken voor als het gelukt is. Zo wordt het nog makkelijker om vol te houden.

3. Denk na over je alcoholgebruik

Stel jezelf de vragen: Wat levert alcohol mij op? Op welke momenten drink ik en waarom drink ik op die momenten? Door deze vragen aan jezelf te stellen krijg je meer inzicht in de betekenis van alcohol voor jou. Dit kan je helpen om andere keuzes te maken over het drinken van alcohol.

Het kan dat je het moeilijk vindt om alcoholvrij te zijn. Vraag jezelf af hoe het komt dat je zo’n behoefte hebt aan alcohol. Misschien kan je dan ook andere oplossingen bedenken die gezonder zijn.

4. Leer van een uitglijder

Heb je ondanks je goede voornemens toch een uitglijder gemaakt? Jammer, maar dit kan gebeuren. Dit betekent niet dat je een mislukkeling bent, of dat je nu niet meer mee kan doen. Je kan leren van dit moment, hoe kwam het dat je toch alcohol gedronken hebt? Door een uitglijder kom je achter je valkuilen. Pak de draad gewoon weer op!

Gebeurt het vaker dat je toch alcohol drinkt? Het is blijkbaar lastiger dan je misschien verwacht had om niet te drinken. Het is verstandig om jezelf af te vragen hoe dit komt. De Alcohol Infolijn kan met je meedenken en kijken naar oplossingen.

5. Beloon jezelf

Alcohol is voor veel mensen een beloning, bijvoorbeeld na een lange dag werken of als je met vrienden samen komt. Nu je alcohol laat staan valt deze vorm van beloning weg. Het is dus belangrijk dat je een andere manier van belonen voor jezelf bedenkt. Door jezelf te blijven belonen wordt het stoppen met drinken leuker en makkelijker. Een maand alcohol laten staan voelt misschien als een straf, terwijl het eigenlijk een groot cadeau aan jezelf is. Maak het stoppen een feestje en beloon jezelf uitbundig.

Meedoen aan Dry January geeft inzicht in de rol van alcohol op jouw leven. Je kan Dry January zelf doen, of je aanmelden via IkPas. IkPas kan je helpen met goede tips en informatie. En, durf jij het aan?

Drink je dagelijks alcohol? Het kan zijn dat je een lichamelijke afhankelijkheid hebt. Overleg met je huisarts of Dry January voor jou mogelijk is.

Stel een vraag
Vergroot lettertype
Scroll naar top