single.php
. . . gezondheid 10 tips om drank te laten staan tijdens sociale isolatie

10 tips om drank te laten staan tijdens sociale isolatie

Alcohol kan verleidelijk als je je angstig, eenzaam, gestrest of verveeld voelt, zoals veel mensen nu ervaren door de coronacrisis. Deze 10 tips om drank te laten staan zijn dan handig.

Maak een planning

Plan je dagen in. Sta doordeweeks op hetzelfde moment als normaal op en ga op tijd naar bed. Doe de dagelijkse dingen die je normaal ook zou doen, maar nu binnenshuis. Zo houd je je ritme vast. Dat helpt om je rustig en geordend te voelen.

Blijf in beweging

Blijf in beweging. Eet genoeg en gezond. Er zijn online heel veel gratis trainingen voor thuis te volgen. Loop af en toe een rondje om een frisse neus te halen en je lichaam actief te houden.
Stel pauzes in op het nieuws dat je binnen krijgt. Je hoeft niet de hele dag op de hoogte te zijn van wat er in de wereld afspeelt. Zorg dat je je eigen grenzen blijft bewaken met de informatie die je binnen krijgt.

Kies een hobby

Heb je nu extra vrije tijd? Vind een manier om hier invulling aan te geven, door bijvoorbeeld een hobby die je thuis kan uitvoeren op te pakken. Vind je het lastig om jezelf te motiveren? Bel een vriend/vriendin om samen dit project te doen. Houdt elkaar op de hoogte van hoe het gaat en stuur elkaar foto’s van de resultaten die je maakt. Zo kan je toch nog samen iets leuks doen.

Maak tijd voor leuke dingen

Heb je het juist nu drukker dan ooit? Zorg dan dat je tijd maakt om leuke dingen te doen. Zo hou je de dagen dragelijk en heb je momenten van ontspanning. Daarmee kan je de drukte beter aan.

Geef jezelf een complimentje

Het kan dat je je nu wat moedeloos voelt. Dat is begrijpelijk, het is een lastige tijd waar we in zitten. Geef jezelf elke dag een complimentje. Bedenk ‘s avonds waar je blij van werd gedurende de dag. Dit kunnen kleine dingen zijn, zoals het zien van een koolmees of het zwaaien naar een buurman. Onthoudt: deze situatie gaat vanzelf over. Zorg dat dit niet een excuus wordt om weer te drinken. Laat aan jezelf zien dat je het volhoudt, zelfs in zulke lastige tijden.

Bel iemand

Heb je zin om te drinken? Bel iemand die je vertrouwt om er samen doorheen te praten. Je kan ook gewoon bellen voor de leuk of voor afleiding, vaak trekt de trek in alcohol dan vanzelf weg. Het kan helpen om een vast contact moment in te plannen met iemand die je vertrouwt en je wil steunen. Het beste werkt, als je dit doet op het moment van de dag dat je gewend bent om te beginnen met drinken. Op deze manier hoef je niet op het moment zelf om hulp te vragen, omdat je dit al afgesproken hebt. Dit maakt het een stuk makkelijker (en gezelliger)!

Schaam je niet

Heb je toch een keer gedronken? Je hebt niet alles in een keer verpest, schaam je niet. Als je jezelf wilt straffen, doe dan iets waar je geen zin in hebt maar achteraf wel voldoening van kan krijgen (zoals schoonmaken of hardlopen). Bespreek je terugval met iemand die je vertrouwt en die begrijpt hoe lastig dit voor je is. Je staat niet alleen.

Skype met je moeder of vriend

Eenzaamheid kan ontzettend zwaar voelen en licht nu in tijden van sociale isolatie sneller op de loer. Zoek sociaal contact via de voor jouw beschikbare manieren. Bel eens wat vaker naar die vriend, skype je moeder.

Zoek online hulp

Veel hulpverlening is online te vinden. Onder andere zijn er online cursussen om te stoppen met drinken, AA meetings en facebook support groepen te vinden. Het kan helpen om met lotgenoten te praten.

Bel de Alcohol Infolijn

Lukt het niet? Bel of chat dan met de alcoholinfolijn voor advies en informatie (0900-1995). Medewerkers van de Infolijn kunnen je helpen omgaan met die gevoelens.

Stel een vraag
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Vergroot lettertype
Scroll naar top