Antwoord

Categorie
Gezondheid
Ingestuurd op
9-dec-2017

Vraag:

Wat is de invloed van alcohol op het slaapritme?

Antwoord:

Alle onderzoeken naar de effecten van alcohol op de slaap tonen aan dat je door alcohol sneller in slaap valt. Je slaapt de eerste helft van de nacht dieper. Dit is waarschijnlijk waarom veel mensen alcohol als slaapmutsje gebruiken. Maar in de tweede helft van de nacht slaap je juist slechter. Dit is niet afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die je drinkt.

Droomslaap/REM-slaap
Alcohol vertraagt het begin en vermindert de totale hoeveelheid droomslaap, ook wel REM-slaap genoemd. Tijdens de droomslaap worden de informatie en de emoties van de dag door de hersenen verwerkt. Wanneer de droomslaap onderdrukt wordt heeft dat dus gevolgen voor je geestelijke herstel. 

Gewenning
Je lichaam went aan een bepaalde hoeveelheid alcohol en stelt zich daarop in. Dit heeft tot gevolg dat je langzaam maar zeker steeds meer alcohol nodig hebt om het gewenste effect te bereiken. Dit werkt een afhankelijkheid of verslaving van alcohol in de hand.

Goed slapen zonder alcohol
Je doet er goed aan om te kijken naar andere mogelijkheden om beter te kunnen slapen; je kunt daarbij de volgende suggesties uitproberen:

  • doe geen inspannende bezigheden vlak voor het slapengaan; geen moeilijke of drukke gesprekken, geen spannende film, geen intensief denkwerk etc.
  • leer jezelf ontspanningstechnieken of volg daarvoor een cursus
  • loop even rustig een straatje om
  • wind je niet op over eventueel niet kunnen slapen. Als je wakker ligt, lees dan wat in een ontspannend boek
  • neem een warme douche of bad voor het naar bed gaan.

Het zal in het begin niet makkelijk zijn om af te stappen van je dagelijkse alcoholgebruik. Accepteer dat je de eerste nachten onrustig zal zijn en slecht zal slapen. Stem je bezigheden overdag daar op af en zorg ervoor dat je niet je dag- en nachtritme gaat omdraaien. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je niet overdag gaat slapen om de schade in te halen. Na enige tijd zal je merken dat je beter gaat slapen.


Zoek opnieuw
Stel uw vraag