single.php
. . . Blog Column: Ik ben kachel

Column: Ik ben kachel

Column: Ik ben kachel

In ons vorige bericht kon je lezen over de opvoedcampagne ‘Zien drinken. Doet drinken.’ Deze campagne gaat over de invloed die ouders hebben op het alcoholgebruik van hun kinderen.

Maar opvoeden doe je niet alleen. Lees in deze column hoe een moeder ontdekt dat ze de alcoholreclame niet buiten de deur kan houden.


‘Ik ben kachel, daarom dat ik waggel.
Ik loop een beetje scheef.
Dit is hoe ik leef.’ 

Mijn zoon van zes draait dit nummer dag en nacht.
Daar sta ik dan als alcoholvoorlichter: mooie praatjes over alcohol en opvoeding houden voor honderden ouders. Het opvoedplan voor mijn eigen kinderen al klaar. En dan je zoon van zes horen meezingen met een Hollandse hit over hoe leuk het is om jezelf klem te zuipen.

Ik voed mijn kinderen op met Beatles en nineties rock. Maar opvoeden doe je niet alleen: op hun playlist komt na Hey Jude toch echt het nummer Chicken Techno.
Opgepikt tijdens voetbalkamp, waarbij dit soort nummers door de speakers schallen.
En als hij die dan thuis op zijn tablet opzoekt, leidt YouTube hem van het ene naar het andere zuipnummer.

Overdreven? Misschien. Bij navraag bleek dat mijn zoon alleen maar dacht dat Kachel een grappige naam was. En even later zag ik hem zoeken op ‘Ik wil zwemmen in bekerelemmen’.
En toch zit het me niet lekker. Want op een dag valt bij hem het kwartje.
En welke boodschap over alcohol blijft er dan hangen? Overdag is er op tv geen alcoholreclame, maar wat zeggen de favoriete vloggers van mijn kinderen over alcohol?
Jonge kinderen herkennen soms al drie of vier soorten alcoholische dranken, zeggen onderzoekers. Ik durf het mijn kinderen niet te vragen. Mijn kinderen kennen wel zeker vier verschillende nummers over drank, daar kun je een glas wodka op innemen.

Dit is een column zonder happy end. We weten niet of alcoholreclame door vloggers verboden zal worden. Of mijn dochter zich later tijdens carnaval bewusteloos zal drinken. Of mijn zoon zich later volgooit omdat hij op zijn vierde al meezong met Dreetje Hazes.

Ik wil hem ook niet verbieden om naar zijn muziek te luisteren. Maar ik vind dat we moeten weten dat dit is wat er gebeurt: we leven in één grote alcoholreclame waarin mensen die drinken géén kater krijgen en niet ziek worden, laat staan verslaafd. Wie vertelt kinderen over de andere kant? 

Wij, de volwassenen. 

Daar is mijn zoon weer, vrolijk kijkt hij me aan: ‘Ik heb een nieuw liedje van de band van ik ben kachel’! Ik kijk hoopvol mee op mijn zoons tablet en lees: Een tactisch barfje.

Als je, net als ik, niet weet wat dat betekent: google even. Dan kun je weer meepraten met de jeugd van tegenwoordig. En lees daarna op alcoholinfo.nl/reclame meer over alcoholreclame.
Dan weet je wat het probleem is én wat je als ouder kunt doen. 

Nathalie Dekker – voorlichter bij het Trimbos-instituut

Heb je gevonden wat je zocht?
JaNee
Stel een vraag
Scroll naar boven