single.php
. . . feiten Wat kan je aan een kater doen?

Hoe voorkom je een kater en wat helpt ertegen?

Van alcohol drinken kun je een kater krijgen. Wakker worden met een kater is geen pretje. In dit stuk lees je hoe je de kans op een zware kater kunt verkleinen en wat je kunt doen als je dan toch een kater hebt.

Wat is een kater?

Een kater is het gevolg van (te veel) alcohol drinken. Alcohol is namelijk een giftige stof die een negatief effect heeft op het hele lichaam. Na een avond veel te drinken kun je de volgende ochtend wakker worden met vervelende klachten. Bijvoorbeeld hoofdpijn, moeheid, misselijkheid, een droge mond en minder concentratie.

> Lees hier wat een kater precies is

Hoe voorkom je een kater?

Een kater voorkomen kan maar op één manier: geen alcohol drinken. Door het drinken van alcohol loop je altijd risico op kater-klachten. Zo zorgt één glas alcohol er al voor dat je slechter slaapt. Wil je toch drinken? Met deze tips maak je de kans op een zware kater kleiner:

  • Drink alleen als je je uitgerust en goed voelt
  • Drink niet te veel. Het advies van de gezondheidsraad is maximaal één standaardglas per dag
  • Drink langzaam; bijvoorbeeld niet meer dan één glas per uur
  • Drink na een glas alcohol steeds een glas water of fris
  • Drink niet te veel verschillende drankjes door elkaar
  • Drink alcohol met zo weinig mogelijk foezelalcoholen; in drank gemaakt van fruit zitten de meeste foezelalcoholen, zoals pruimenbrandewijn.
  • Drink extra water voor je gaat slapen
  • Eet wat voor je gaat slapen om je bloedsuiker te verhogen; iets zouts of iets met veel eiwitten kan helpen
  • Zorg voor genoeg slaap

Wat kun je doen als je een kater hebt?

Wakker geworden met een kater? Zorg er dan voor dat je lichaam en geest ondersteunt. Dat kan op de volgende manier:

  • Rust goed uit, blijf lang in bed en geef je lichaam de tijd om te herstellen
  • Eet een stevig, gezond ontbijt
  • Drink genoeg water
  • Drink liever geen koffie, die droogt je lichaam verder uit
  • Ga niet in de felle zon, van de warmte kun je hoofdpijn krijgen
  • Zorg na genoeg rust voor wat (rustige) beweging

Heb je veel last van hoofdpijn, buikpijn of maagpijn? Dan kan een paracetamol helpen. Houd je altijd aan de aanbevolen dosering.

Drink je vaak en heb je geregeld last van een kater? Dan kan je gezondheid flink achteruitgaan. Minder drinken of stoppen met drinken heeft veel voordelen. Je wordt fitter, slaapt beter, bent vrolijker en ziet er beter uit.

> Lees meer over de voordelen van stoppen met drinken

Voedingssupplementen en anti-kater middelen

Je kunt veel verschillende middelen kopen die zeggen te helpen bij een kater. Sommige beloven zelfs een kater te voorkomen. Helpen deze middelen echt? Wetenschappers doen hier onderzoek naar. De wetenschappers kijken of bepaald voedsel en voedingssupplementen kunnen helpen bij een kater. Voedingssupplementen zijn producten met een hoge hoeveelheid actieve stoffen. Denk bijvoorbeeld aan vitaminepillen, visolie en mineralen. 

Wetenschappers hebben ontdekt dat er inderdaad stofjes zijn die een effect hebben op de kater. Bijvoorbeeld kan een dieet dat rijk is aan vitamine B3 (niacine) en zink ervoor zorgen dat de alcohol sneller uit het lichaam verdwijnt. Hierdoor duurt de kater minder lang en is minder heftig.1Lees meer in dit artikel: Dietary Nutrient Intake, Alcohol Metabolism, and Hangover Severity (2019) Het voedingssupplement L-cysteïne kan ervoor zorgen dat misselijkheid, hoofdpijn, angst en stress van de kater minder wordt.2Lees meer in dit artikel: L-Cysteine Containing Vitamin Supplement Which Prevents or Alleviates Alcohol-related Hangover Symptoms: Nausea, Headache, Stress and Anxiety (2020)

Het is moeilijk om met zekerheid te zeggen wat wel en wat niet werkt. Dit komt omdat ieder lichaam anders is. Daarnaast werken voedingssupplementen op een andere manier dan wanneer je dezelfde stoffen tijdens het eten binnen krijgt.  

Er zijn veel verschillende anti-kater middelen te koop. De anti-kater middelen zijn erg verschillend en bevatten allemaal andere stoffen. Sommige anti-kater middelen bevatten stoffen die katers lijken te verminderen zoals zink, vitamine B3 en L-cysteïne. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat supplementen hetzelfde werken als dezelfde stoffen uit voeding. Voor de meeste anti-kater middelen is weinig bewijs dat ze werken.

Bekijk hieronder het experiment van onze collega en Radar bij het testen van een anti kater middel. 

Fabels over een kater

Bier na wijn
Je kent vast wel de uitspraak: bier na wijn geeft chagrijn? Of: bier na wijn geeft venijn? En: wijn na bier geeft plezier. Voor de kater maakt het niet uit in welke volgorde je bier en wijn (of andere dranken) drinkt. Deze uitspraak heeft waarschijnlijk te maken met de samenleving in de middeleeuwen. In die tijd was wijn een drank voor de rijke en bier een drank voor de arme mensen. Eerst wijn drinken en daarna bier zou dus betekenen dat je armer wordt. Het is dus een fabel dat bier na wijn je écht chagrijnig of boos maakt.

Koffiedrinken tegen een kater
Veel mensen denken dat koffiedrinken helpt tegen een kater. Want van alcohol kun je slaperig worden en koffie maakt je wakker. Toch is ook dit een fabel: dranken met cafeïne, zoals koffie, dragen juist bij aan een kater. Cafeïne zorgt er namelijk net als alcohol voor dat je nieren harder gaan werken. Daardoor raak je meer vocht kwijt. Ook breekt je lichaam alcohol niet sneller af door koffie te drinken.

Je kater uitzweten
Word je wakker met een kater, dan kan beweging ervoor zorgen dat je je weer wat beter voelt. Maar de alcohol uitzweten door (hard of veel) sporten werkt niet. Slechts 5 tot 10 procent van de alcohol die je drinkt verlaat je lichaam via je zweet of urine. De rest van de alcohol wordt afgebroken door je lever. Daarnaast verlies je door alcohol drinken én door sporten vocht. Je kater uitzweten is dus geen goed idee.

Stel een vraag
Scroll naar top